Автор: Попова Евгения Викторовна
Должность: Учитель английского языка
Учебное заведение: БОУ РА РКЛ
Населённый пункт: Горно–Алтайск
Наименование материала: Методическая разработка урока
Тема: Урока домашнего чтения для 9 класса (углубленное изучение английского языка) по теме « Томас Эдисон: секрет успеха»
Раздел: среднее образование
Современный урок иностранного
языка
Методическая разработка урока домашнего чтения
для 9 класса (углубленное изучение английского
языка) по теме
« Томас Эдисон: секрет успеха»
разработала учитель
англ.языка БОУ РА РКЛ
Попова Е.В.
2014г.
Урок домашнего чтения для 9 класса (углубленное изучение
английского языка) по теме « Томас Эдисон: секрет успеха»
Цель: Развитие критического мышления через чтение и письмо по теме
« Томас Эдисон»
Задачи:
1.Образовательная:
Активизация лексико-грамматических навыков по теме «Наука и ученые»
2.Развивающая:
Развитие
коммуникативных
умений
(планирование
сотрудничества
с
одноклассниками, инициативность, умение находить оптимальное решение)
3.Воспитательная:
Воспитание личностных качеств: трудолюбие, оптимизм, служение другим
на примере жизни и деятельности американского ученого Т.Эдисона.
Оборудование и материалы: компьютер, проектор, цитаты на доске, задание
для аудирования, аутентичный фильм о Т.Эдисоне из сети интернет (
длит.2:04)
,
портрет
ученого,
бумага,
маркеры,
текст
учебника
9
класс
Л.В.Хрусталева, В.Н. Богородицкая 1997 г. стр.158-159
Длительность урока- 40 минут.
Домашнее задание к уроку: прочитать и перевести текст о Томасе Эдисоне в
учебнике.
Ход урока
№
эт
а
п
Ход урока
Режим
Время
материал
1
Начало урока. Организационный
момент.
Т
0,5
2
Объявление темы
Today we are going to talk about the
greatest American scientist, the author
of many inventions which changed the
world, Tomas Edison. Edison is also
famous for his quotations about work,
Т-class
3
Портрет
success, life and learning.
Here are 2 quotations. Think them over
and express your opinion about them.
(pupils dwell upon the importance of
learning, self development ,aspiration
and hard work)
P1,p2,p
3
Цитаты на доске
3
Постановка цели.
Today in class let’s try to find out the
secret of Edison’s success? Was it the
epoch which was hungry for
inventions, his unique character, or
wish for fame. Let’s keep this question
in mind and answer it at the end of our
lesson.
T-Class
0.5
4
Практическая деятельность
учащихся
1.Задание на антиципацию
We are going to watch an episode from
the film about Edison. Before you do it
try to predict what you might hear and
make the sentences complete. Work in
pairs.
1. Edison is often called the embodiment
of…..
2. He had more than….. patents.
3. In his childhood he was a…. boy.
4. At the age of 15 he got a job of…….
5. The speaker calls the electric bulb an
advanced invention because……
6. The first phonograph for sale had
recommendations how to make …….
books for the…….
Share your ideas(Pupils express their
opinions which could be mistaken)
Pair
work
3
задание для
аудирования
2. Аудирование с целью получения
необходимой информации . Watch
the film and fill in. Let’s see if your
guesses were right.
3.Рефлексия результатов. Коррекция
неточностей.
1. Edison is often called the embodiment of…
(American dream)..
2. He had more than a( 1000)….. patents.
3. In his childhood he was a ( shy)…. boy.
4. At the age of 15 he got a job of
( a telegraph operator)…….
5. The speaker calls the electric bulb an
advanced invention because… (the light
bulb itself and its concept remained the
same for over a hundred years)
6. The first phonograph for sale had
recommendations how to make (spoken )
……. books for the….(blind)…
T
P1,p2,p
3,
5
2
на доске перевод
слов embodiment
entrepreneur
фильм о
Т.Эдисоне
(звучит дважды)
4. Работа в группах
Now divide into 3 groups. Present the
biography of Tomas Edison in one of
the following schemes:
-Cluster
-Double diary
-Venn Diagram
You can use the text and your notes .
Group
work
13
текст учебника,
записи
5.Презентация
проектов,
о б м е н
мнениями. Kоррекция результатов.
Present
your
schemes
,give
your
commentary, be ready to
answer the
questions of your classmates.
Group-
class
10
6.Обсуждение вопроса, выдвинутого
в начале урока.
So let’s answer the question. What was
the secret of Edison’s success?
What makes you admire him?
Which of his character traits would you
like to develop in yourself?
P1,p2,p
3,
2
5.
Подведение итогов. Рефлексия.
Which activity did you find most
difficult\exciting\ useful?
Домашнее задание.
Write an essay on one of the topics.
-Edison’s advice to a beginning
scientist
-Which inventions of today would
surprise Edison?
T-Class
1
Приложение
1.Цитаты
Genius is1% inspiration and 99% perspiration.
If you don’t learn to think when you are young, you may never learn.
2.Задание по аудированию
Watch the film about Edison and fill in.
1. Edison is often called the embodiment of…..
2. He had more than….. patents.
3. In his childhood he was a…. boy.
4. At the age of 15 he got a job of…….
5. The speaker calls the electric bulb an advanced invention because……
6. The first phonograph for sale had recommendations how to make ……. books for the…….
3.Кольца Венна
4.Double –diary(Двойной дневник)
№
Quotation from the text
My commentary
1
2
3
4
5.Кластер