Автор: Соловьёва Раиса Гаврильевна Должность: учитель английского языка Учебное заведение: МОБУ СОШ №7 Населённый пункт: город Якутск Республика Саха (Якутия) Наименование материала: методическая разработка урока Тема: "Тур по Лондону" Раздел: среднее образование
Тема урока: “А Tour of London” («Тур по Лондону»);
Дата:
Класс: 5д Школа: МОБУ СОШ №7 г. Якутска;
Учитель: Соловьёва Р. Г.;
Тип урока – урок усвоения новых знаний;
Место урока – второй урок в разделе «Город и деревня»;
Цели урока:
Обучающая:
-создать условия для расширения знания учащихся о Лондоне и развития навыков
диалогической речи по теме «Тур по Лондону»;
Развивающая:
формировать у учащихся умения:
-применять имеющиеся знания;
-устанавливать границы между знанием и незнанием;
-планировать пошаговые действия при оформлении диалога;
-проявлять творческую фантазию, познавательный интерес и инициативу в
осуществлении речевой деятельности;
-ставить цель, делать выводы;
-осуществлять самоконтроль и взаимоконтроль;
Воспитательная:
-умение
строить
продуктивное
взаимодействие
и
сотрудничество
со
сверстниками
и
учителем;
-умение слушать, выражать свои мысли;
-умение устанавливать рабочие отношения;
-уважение и толерантное отношение к культуре и истории страны изучаемого языка.
Оборудования:
учебник New
Millennium
English
V
(авторы:
Н.Н.Деревянко,
С.В.Жаворонкова и др., 4-й год обучения), компьютер, экран, проектор, раздаточные
материалы.
Планируемые результаты:
Метапредметные
Коммуникативные УУД – слушать и понимать речь других; учиться работать в
парах и группе;
Познавательные УУД – получать интересующую информацию и делать выводы в
результате совместной работы класса с учителем;
Личностные УУД – мотивация и интерес к изучению английского языка и развитие
творческой фантазии;
Ход урока:
I.
Организационный (подготовительный) этап (5 мин).
Действия учителя
Действия учащихся
1)Приветствие и организационный момент (2 мин)
Good morning, boys and girls!
I’m very glad to see you. How are you? I’m
fine, thanks! Sit down, please. Tell me, please,
who is on duty today? Who is absent? What
date is it today? What day of the week is it?
What’s the weather like today? Thank you!
Today we have guests at our lesson but don’t
be afraid. You’ll work as well as always to
show your skills.
Good morning, teacher!
Glad to see you too! Fine, thank you and you?
Дежурный (по вопросам учителя сообщает
дату,день нед.,кого нет, какая погода): I am
on duty today. … is absent. The … of
February. It’s Friday. The weather is fine today.
2)Фонзарядка и определение темы (3мин)
(Слайд 1) Look at the pictures, listen and
repeat after me: London Eye, The Houses of
Parliament and Big Ben, Hyde Park, Tower
Bridge, Trafalgar Square, Thames, Tower of
London. (Посмотрите на картинки и
повторяйте за мной слова. Что за слова вы
повторили? Где они находятся? Значит над
какой темой мы будем работать на нашем
уроке?)
Учащиеся повторяют слова и отвечают на
вопросы: Виды(Достопримечательности)
Лондона. В Лондоне.
II.
Актуализация знаний (2 мин)
Warming-up
(Слайд 2)Вопросы речевой зарядки:
What’s the full name of the UK?
How many countries are there in the UK?
What
city
is
its
capital? (Как
полностью
называют
Объединённое
Королевство?
Сколько
стран
входят?
Какой
город
–
столица?) Для введения в тему: Do you like
to travel? Have you ever been in London? If
not let’s go on tour to London! OK? (Вам
нравится
путешествовать?
Были
ли
вы
в
Лондоне? Если нет, давайте поедем в тур по
Лондону! Согласны?)
Ответы учащихся с опорой на то,что они
знают: The United Kingdom of Great Britain
and Northern Ireland. There are four countries
in it. It’s London.
Yes, we do. It’s London. No, not yet (или Yes,
I have been). With pleasure.
III.
Этап разрыва между знанием и незнанием (2 мин)
(Слайд 3) Now I would like to divide you into
two teams: “Guides” and “Tourists”. First of
all you should know your instructions:
For Guides:
•
Tell loudly about one sight;
•
Say what place it is;
•
Tell about some interesting facts.
For Tourists:
•
Listen to the guides carefully;
•
Ask questions if you don’t understand;
•
Interview guides about what you want.
Look at our pictures again. Can you name
these sights of London?(C опорой на
картинки задаётся вопрос, могут ли они
назвать достопримечательности Лондона и
рассказать о них)
Учащиеся делятся в две группы: «Гиды» и
«Туристы» и получают инструкции на
карточках(читают и переводят):
Для Гидов:
Расскажите громко о достоприм-ти;
•
Скажите, где она находится;
•
Расскажите о некоторых интересных
фактах.
Для туристов:
•
Слушайте внимательно гидов;
•
Задавайте вопросы, если не поняли;
•
Спросите гидов о чем хотите знать.
Ответ учащихся: No, we don’t (Нет, мы не
можем).
IV.
Этап целеполагания. Мотивация учебной деятельности
учащихся (2 мин)
(слайд 4) So, what will you learn and use in
speaking? What will you practice? If you ask
the guides what will you practice else? (Итак,
чему вы будете учиться и что употребите в
речи? Чем вы будете заниматься на уроке?
Если вы будете спрашивать гидов, то в чём
вы будете тренироваться?)
We will learn and use new words in speaking.
We will practice reading, listening. We’ll
practice dialogue else. (Мы будем учить и
употреблять в речи новые слова. Мы будем
тренироваться в чтении, аудировании. Ещё
мы будем вести диалог. )
V.
Этап усвоения новых знаний (8 мин)
(Слайд
5)
Задание
1. Займи своё место в
автобусе.
Take
your
seat
in
the
coach.
When will you travel to England?
……………………. to London?
………………. go………………?
How…………………………….?
Why……………………………..?
(Слайд 6) Задание 2. Тур
по
Лондону (Tour
to London) So, let’s enjoy our tour and begin it
with a song. Listen attentively to guides
and
after the tour you will answer their questions.
(Итак,начнём наш тур с песней “Let’s be
friends”и отработки новых ЛЕ:London Eye,
The Houses of Parliament and Big Ben, Hyde
Park, Tower Bridge, Trafalgar Square, Tower
of London.
Слушайте внимательно гидов. После тура
они зададут вам вопросы.)
(1ученик читает вопрос, данный по слайду с
правильной
интонацией.
Затем
другой
ученик с данным одним словом так, чтобы
из
первого
вопроса
получился
новый
вопрос, который также озвучивается и т. д.)
(Учащиеся cадятся
в
автобус
и
тур по
Лондону начинается с
песней «Давайте,
будем
друзьями»
и
отработки
новых
ЛЕ.
Повторяют
новые
слова
и
переводят.
Останавливаются
по
достопримечат-тям
Лондона. Гиды рассказывают).
1.
Лондонский Глаз
2.
Дом Парламента и Биг Бен
3.
Гайд Парк
4.
Мост-башня
5.
Трафалгарская площадь
6.
Тауэр
VI.
Этап первичного закрепления новых знаний (8 мин)
(Слайд 7) 1. Questions quiz.
So now guides will prepare questions about the
sights of London, and tourists – about the life
of school pupils.
(Слайд 8)
2.Пантомима. (Guess the action.)
Would you like to have a rest? Учитель
раздаёт карточки со словосочетаниями):
play football
visit museums
take pictures
swim in the swimming pool
read newspapers
have lunch
ride a bike
(Слайд 9) 3.На
вечере
знакомств. (At a
1.(Учащиеся
команды
«Guides»
готовят
вопросы
о
д о с то пр им ечате л ьно с тя х
Лондона, а команда “Tourists” - вопросы о
жизни своих сверстников в Англии).
Примерные вопросы гидов: 1.What is Big
Ben? 2. What is the most popular place to meet
in London? 3. Which is the most beautiful
bridge? 4. Where is the most beautiful view of
the city? 5. What is “Star of Africa”? Where is
it? 6. Where can you play on the grass?
2.
(Учащиеся
изображают
же ст ами
загаданное действие. Учащиеся отгадывают
что
он
делает
с
опорой
на
схему
и
словосочетания на карточках):
Are you V-
ing …? – Yes, I am. / No, I am not.
3.
(Учащиеся
находят
себе
собеседника,
сопоставив две половинки пригласительной
открытки. На некоторых частях написаны
британские
имена
–
«роли».
Д е т и
cocktail-party.) Now it’s evening and we have
our cocktail-party. You may ask your British
friends questions. Write your questions on the
half of the sheet and then you’ll find your
partner matching two halves and get
acquainted with each other. Good luck!
Tomorrow you will go on a sea voyage. During
this voyage you will continue to learn English.
Bon voyage! (По слайду даётся опорная
схема-план):
1.
Name, Age
2.
Form
3.
Hobby, interests
4.
School uniform
5.
Family
6.
Favorite place in London
з н а к о м я т с я
и
р а с с п р а ш и в а ю т
в
произвольной
форме
друг
друга
на
вечеринке, записывая вопросы и ответы на
карточках.
В
итоге
они
должны
вести
диалог
и
узнать
о
своём
новом
друге.
Половина детей – с британскими именами)
1.
Имя, Возраст
2.
Класс
3.
Хобби, интересы
4.
Школьная форма
5.
Семья
6.
Любимое место в Лондоне
Примерные вопросы туристов:
1.
What is your name? How old are you?
2.
What form are you in?
3.
Have you got any hobby and interests?
4.
Do you wear school uniform?
5.
Is your family big or small?
6.
What is favorite place in London?
VII.
Этап первичной проверки понимания (8 мин).
(Слайды 10, 11) Now we will continue
our tour for to revise what we have learnt.
1.
Listen to a tour guide and match the
parts of the sentences (Слушайте гида
и найдите соотв.достопр-ть.
Упр.3а
стр.110)
2.
В и к т о р и н а
« Ф а й л
п о
достопримечательностям
Лондона»
(“File
on
Sights
of
London”.)
После заполнения таблиц учащиеся
проверяют ответы по слайду.
1.
Учащиеся слушают запись и
сопоставляют к 1й части
предложения 2ю часть –
достопримечательность по
содержанию прослушанного;
2.
Учащимся
раздаются
карточки
с
таблицами.
Учащиеся
работают
в
парах,
пытаясь
расспросить
друг
друга,
чтобы
отгадать
как
можно
больше
достопримечательностей
Лондона.
VIII.
Этап подведения итога урока (3 мин).
- Вспомните, какие цели вы поставили
перед собой и чему научились во время
нашего урока?
-Учащиеся говорят, какие цели у них были
и чему научились во время урока.
IX.
Этап оценивания (3 мин).
-Show what notes would you give to
yourselves and partners and why.(Учитель
проводит самооценку и взаимооценку уч-ся,
слушает их комментарии и ставит оценки с
комментариями)
Учащиеся оценивают свою работу и работу
своего партнера, показывают по карточкам
и комментируют:
- умеет задавать разные (не все, мало) типы
вопросов;
- узнал много (несколько, мало) материала;
- показал умение дать много (несколько,
мало ) правильных ответов на вопросы;
X.
Информация о домашнем задании, инструктаж по его
выполнению (2 мин).
Homework: ex 4b p 111 complete with words
in the box, ex 5b write about the most popular,
beautiful or the newest place in your town.
Уч-ся в упр.4в следует вставить
соответствующие слова из данных в рамке,
в упр.5в написать о самом популярном,
красивом и новейшем месте своего города.
XI.
Рефлексия (2 мин)
-Did you like the lesson?
-What did you like at the lesson most of all?
-Did you work well?
Учащиеся отвечают понравился ли им урок,
что им больше всего понравилось ,
работали ли они хорошо.
Карточка № 1
For Guides:
•
Talk loudly about one sight;
•
Say what place it is;
•
Tell about some interesting facts.
Карточка № 2
Are you Ann
Or are you Kate?
Are you Pat
Or are you Jane?
Tell me, tell me
What’s your name?
Tell me, tell me
Where are you from?
Let’s be friends
Let’s be friends.
Карточка №3 «Файл о достопримечательностях Лондона».
Look at the table “File on the sights of London”. Let’s read it one by one and fill it.
1.The most popular place to meet
2.The most beautiful bridge
3.It is the home of the queen
4.The deepest river in Britain
5.Where is there the most beautiful
view of the city?
6.It is the clock tower
7. It is a museum now
For Tourists:
•
Listen to the guides carefully;
•
Ask questions if you don’t understand;
•
Interview guides about what you want.
8. You can play on the grass
Read and match.
Big Ben
The Thames
The Tower of London
Hamleys
Madame Tussaud’s
Read and match.
Big Ben
The Thames
The Tower of London
Hamleys
Madame Tussaud’s
Read and match.
Big Ben
The Thames
The Tower of London
Hamleys
Madame Tussaud’s
a)ashop
b) a museum
c) a bell
d) a river
e) a library
a)ashop
b) a museum
c) a bell
d) a river
e) a library
a)ashop
b) a museum
c) a bell
d) a river
e) a library
Read and match.
Big Ben
The Thames
The Tower of London
Hamleys
Madame Tussaud’s
Read and match.
Big Ben
The Thames
The Tower of London
Hamleys
Madame Tussaud’s
Read and match.
Big Ben
The Thames
The Tower of London
Hamleys
Madame Tussaud’s
Read and match.
Big Ben
The Thames
The Tower of London
Hamleys
Madame Tussaud’s
I.
Read and match.
Big Ben
The Thames
The Tower of London
Hamleys
Madame Tussaud’s
a)ashop
b) a museum
c) a bell
d) a river
e) a library
a)ashop
b) a museum
c) a bell
d) a river
e) a library
a)ashop
b) a museum
c) a bell
d) a river
e) a library
a)ashop
b) a museum
c) a bell
d) a river
e) a library
a)ashop
b) a museum
c) a bell
d) a river
e) a library
Вопросы гидов. London Quiz :
•
Which is the noisiest place in London? (Trafalgar square)
•
Where can you see the most famous people in the world? (Madame Tussaud’s)
•
What is the most popular place to meet in London? (Trafalgar square)
•
Which is the most beautiful bridge? (Tower Bridge)
•
Where can you buy any toy you want? (Hamleys)
•
Which is the deepest river in Britain? (Thames)
•
Where is there the most beautiful view of the city? (London Eye)
•
What is the “Star of Africa”? Where is it? (The biggest diamond)
•
Where can you play on the grass? (Hyde Park)
Вопросы гидов. London Quiz :
•
Which is the noisiest place in London? (Trafalgar square)
•
Where can you see the most famous people in the world? (Madame Tussaud’s)
•
What is the most popular place to meet in London? (Trafalgar square)
•
Which is the most beautiful bridge? (Tower Bridge)
•
Where can you buy any toy you want? (Hamleys)
•
Which is the deepest river in Britain? (Thames)
•
Where is there the most beautiful view of the city? (London Eye)
•
What is the “Star of Africa”? Where is it? (The biggest diamond)
•
Where can you play on the grass? (Hyde Park)
Вопросы гидов. London Quiz :
•
Which is the noisiest place in London? (Trafalgar square)
•
Where can you see the most famous people in the world? (Madame Tussaud’s)
•
What is the most popular place to meet in London? (Trafalgar square)
•
Which is the most beautiful bridge? (Tower Bridge)
•
Where can you buy any toy you want? (Hamleys)
•
Which is the deepest river in Britain? (Thames)
•
Where is there the most beautiful view of the city? (London Eye)
•
What is the “Star of Africa”? Where is it? (The biggest diamond)
•
Where can you play on the grass? (Hyde Park)
Вопросы гидов. London Quiz :
•
Which is the noisiest place in London? (Trafalgar square)
•
Where can you see the most famous people in the world? (Madame Tussaud’s)
•
What is the most popular place to meet in London? (Trafalgar square)
•
Which is the most beautiful bridge? (Tower Bridge)
•
Where can you buy any toy you want? (Hamleys)
•
Which is the deepest river in Britain? (Thames)
•
Where is there the most beautiful view of the city? (London Eye)
•
What is the “Star of Africa”? Where is it? (The biggest diamond)
•
Where can you play on the grass? (Hyde Park)
Вопросы гидов. London Quiz :
•
Which is the noisiest place in London? (Trafalgar square)
•
Where can you see the most famous people in the world? (Madame Tussaud’s)
•
What is the most popular place to meet in London? (Trafalgar square)
•
Which is the most beautiful bridge? (Tower Bridge)
•
Where can you buy any toy you want? (Hamleys)
•
Which is the deepest river in Britain? (Thames)
•
Where is there the most beautiful view of the city? (London Eye)
•
What is the “Star of Africa”? Where is it? (The biggest diamond)
•
Where can you play on the grass? (Hyde Park)
Вопросы гидов. London Quiz :
•
Which is the noisiest place in London? (Trafalgar square)
•
Where can you see the most famous people in the world? (Madame Tussaud’s)
•
What is the most popular place to meet in London? (Trafalgar square)
•
Which is the most beautiful bridge? (Tower Bridge)
•
Where can you buy any toy you want? (Hamleys)
•
Which is the deepest river in Britain? (Thames)
•
Where is there the most beautiful view of the city? (London Eye)
•
What is the “Star of Africa”? Where is it? (The biggest diamond)
•
Where can you play on the grass? (Hyde Park)
Интервью:
1.
What is your favorite place in London? (Trafalgar Square, Hyde Park, Big Ben etc.)
2.
What school do you go? (Oxford, London etc.)
3.
Do you wear school uniform? (Yes, of course. Every school has got its own uniform)
4.
What is your favorite subject? (English, Russian, math, PE etc.)
5.
Is London your native town? (Yes, No)
6.
What sightseeing do the tourists like to visit most? (Trafalgar Square)
Интервью:
7.
What is your favorite place in London? (Trafalgar Square, Hyde Park, Big Ben etc.)
8.
What school do you go? (Oxford, London etc.)
9.
Do you wear school uniform? (Yes, of course. Every school has got its own uniform)
10. What is your favorite subject? (English, Russian, math, PE etc.)
11. Is London your native town? (Yes, No)
12.
What sightseeing do the tourists like to visit most? (Trafalgar Square)
Интервью:
13. What is your favorite place in London? (Trafalgar Square, Hyde Park, Big Ben etc.)
14. What school do you go? (Oxford, London etc.)
15. Do you wear school uniform? (Yes, of course. Every school has got its own uniform)
16. What is your favorite subject? (English, Russian, math, PE etc.)
17. Is London your native town? (Yes, No)
18.
What sightseeing do the tourists like to visit most? (Trafalgar Square)
Интервью:
19. What is your favorite place in London? (Trafalgar Square, Hyde Park, Big Ben etc.)
20. What school do you go? (Oxford, London etc.)
21. Do you wear school uniform? (Yes, of course. Every school has got its own uniform)
22. What is your favorite subject? (English, Russian, math, PE etc.)
23. Is London your native town? (Yes, No)
24.
What sightseeing do the tourists like to visit most? (Trafalgar Square)
Интервью:
25. What is your favorite place in London? (Trafalgar Square, Hyde Park, Big Ben etc.)
26. What school do you go? (Oxford, London etc.)
27. Do you wear school uniform? (Yes, of course. Every school has got its own uniform)
28. What is your favorite subject? (English, Russian, math, PE etc.)
29. Is London your native town? (Yes, No)
30.
What sightseeing do the tourists like to visit most? (Trafalgar Square)
Интервью:
31. What is your favorite place in London? (Trafalgar Square, Hyde Park, Big Ben etc.)
32. What school do you go? (Oxford, London etc.)
33. Do you wear school uniform? (Yes, of course. Every school has got its own uniform)
34. What is your favorite subject? (English, Russian, math, PE etc.)
35. Is London your native town? (Yes, No)
36.
What sightseeing do the tourists like to visit most? (Trafalgar Square)
Интервью:
37. What is your favorite place in London? (Trafalgar Square, Hyde Park, Big Ben etc.)
38. What school do you go? (Oxford, London etc.)
39. Do you wear school uniform? (Yes, of course. Every school has got its own uniform)
40. What is your favorite subject? (English, Russian, math, PE etc.)
41. Is London your native town? (Yes, No)
42.
What sightseeing do the tourists like to visit most? (Trafalgar Square)
Интервью:
43. What is your favorite place in London? (Trafalgar Square, Hyde Park, Big Ben etc.)
44. What school do you go? (Oxford, London etc.)
45. Do you wear school uniform? (Yes, of course. Every school has got its own uniform)
46. What is your favorite subject? (English, Russian, math, PE etc.)
47. Is London your native town? (Yes, No)
48.
What sightseeing do the tourists like to visit most? (Trafalgar Square)
Look at the table “File on the sights of London” and fill it.
1.The most popular place to
meet
2.The most beautiful bridge
3.You can buy any toy you
want
4.The deepest river in Britain
5.Where is there the most
beautiful view of the city?
6.The “Star of Africa”
7. Where is it?
8. You can play on the grass
Look at the table “File on the sights of London” and fill it.
1.The most popular place to
meet
2.The most beautiful bridge
3.You can buy any toy you
want
4.The deepest river in Britain
5.Where is there the most
beautiful view of the city?
6.The “Star of Africa”
7. Where is it?
8. You can play on the grass