Автор: Агавердиева Сакинат Магомедвелиевна
Должность: преподаватель иностранного языка
Учебное заведение: ГБПОУ РД "Дербентский медицинский колледж им. Г.А. Илизарова"
Населённый пункт: РД, г. Дербент
Наименование материала: Открытый урок
Тема: "Пневмония"
Раздел: среднее профессиональное
МИНИСТЕРСТВО ЗДРАВООХРАНЕНИЯ РД
ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ РЕСПУБЛИКИ ДАГЕСТАН
«ДЕРБЕНТСКИЙ МЕДИЦИНСКИЙ КОЛЛЕДЖ
им. Г. А. Илизарова»
Методическая разработка практического занятия
по предмету «Английский язык»
для акушерского, фельдшерского и медсестринского отделений
Открытый урок
по английскому языку
на тему: “PNEUMONIA”.
Составила преподаватель: Агавердиева С.М.
Рассмотрена на заседании комиссии:
Протокол №_________________
Председатель предметной комиссии:
Джафарова С.Н.___________
Зам. директора
по научно-методической работе: Сархатова Э.Д._________
г. Дербент 2025г.
Пояснительная записка
Данная методическая разработка составлена в соответствии с требованиями
Федерального Государственного Образовательного Стандарта среднего
профессионального образования по дисциплине «Иностранный
язык».Английский язык рассматривается как средство профессиональной
коммуникации и приобщения к мировому опыту сестринского дела,
сконцентрированному преимущественно в англоязычной литературе
(более60% медицинской информации публикуется на английском
языке).Изучению языка отводится значительная роль в решении
общеобразовательных задач, повышении культурного уровня личности
студента, его дальнейшего развития и самосовершенствования.
Преподавание иностранного языка в медицинском колледже должно иметь
свои специфические особенности, связанные с будущей профессиональной
деятельностью студента. Согласно современным представлениям и
тенденциям в мировой практике обучения иностранным языкам, основной
целью обучения является формирование коммуникативных умений. В
практике преподавания иностранного языка в медицинском колледже это
положение приобретает особую значимость.
Данная методическая разработка разработана для специальностей: 34.02.01.
«сестринское дело», 31.02.01. «лечебное дело», 31.02.02. «акушерское дело»
согласно требованиям Федерального Государственного Образовательного
Стандарта. В основу методической разработки взято занятие по теме:
«Pneumonia».
Разработка предназначена для изучения лексического материала по теме:
«Pneumonia».
Цель данной работы- сформировать базовые умения практического
и профессионального владения медицинским английским языком,
совершенствовать полученные умения во всех видах речевой деятельности с
упором на коммуникативный аспект, укрепить мотивацию самостоятельного
изучения и дальнейшего совершенствования в области изучения
иностранного языка.
Обоснование темы
Актуальность изучения данной темы объясняется задачами
профессиональной подготовки студентов.
Конечной целью изучения иностранного языка является овладение навыками
чтения литературы по специальности для получения информации, а также
закрепления ведения беседы на иностранном языке в пределах тем,
связанных с будущей специальностью в области медицины.
Готовясь стать медиками, студенты должны овладеть знаниями иностранного
языка, медицинской и клинической терминологией.
С каждым годом расширяются деловые связи медиков разных
стран. Непрерывно растет объем информации, в том числе и на английском
языке. И в этой работе неоценимую помощь окажет умение читать и
переводить методическую литературу на английском языке без помощи
переводчика.
Для успешной работы в любой области науки, техники и
производства специалисту необходимо овладеть навыками чтения
литературы по специальности.
Актуальность проблемы заболеваемости сохраняется, а также
сохраняется высокий процент осложнений и летальность (9%) от пневмонии.
Среди причин смертности пневмония стоит на 4- ом месте.
При пневмонии успех лечения во многом зависит от качественного
медицинского ухода. В процессе терапии основного заболевания, не
обойтись без сестринских вмешательств, которые облегчают состояние
заболевшего, позволяют контролировать эффективность лечения, учитывают
особенности ухода и устраняют возможные проблемы, связанные с течением
пневмонии.
Таким образом, все вышесказанное указывает на актуальность
изучения данной темы, необходимость углубленного изучения каждым
студентом.
Тема занятия: “Pneumonia”
Тип занятия: комбинированный
Вид урока: урок развития лексических и коммуникативных навыков.
Формы организации познавательной деятельности
студентов: фронтальная, индивидуальная, парная.
Методы обучения: объяснительный, репродуктивный, частично –
поисковый, проблемного изложения, эвристический, модельный.
Элементы применяемых технологий: коммуникативно – ориентированного
обучения, развития познавательных интересов, активизация учебной
деятельности, учебно – познавательная игра, информационные технологии,
здоровье сберегающая, проектная, дифференцированного обучения.
Продолжительность занятия: 2 часа.
Место проведения: учебный кабинет.
Цели занятия:
1.
образовательные:
*продолжить закрепление и обобщение устойчивых лексических и
разговорных навыков по разделам «Diseases», «Pneumonia»;
* оценить результаты усвоения студентами лексико – фразеологического
минимума разделов “Diseases”, “Pneumonia”;
*формировать лексические навыки говорения, развитие умения понимать
речь на слух с целью извлечения общей и детальной информации;
* активизировать знания и умения, полученные студентами на уроках по
специальным дисциплинам;
*формировать знания на уровнях: восприятие – осмысление – применение;
* совершенствовать речевые навыки: умение вести беседу по проблеме в
парах, умение понимать на слух высказывание по теме, умение найти
информацию в прочитанном тексте;
2.
развивающие:
содействовать формированию у студентов представления о процессе
обучения как о целостном комплексе, показать необходимость глубокого
сознательного усвоения не только специальных, но и общегуманитарных
дисциплин по избранной специальности;
развивать умение систематизировать знания, полученные на занятиях
английского языка и специальных дисциплин, умение выделять связи,
развивать познавательный интерес;
развивать способность применять языковые навыки на практике на
продуктивном уровне;
развивать умение выделять главное, существенное в изучаемом, а
также умение анализировать, сопоставлять, делать выводы, дополнять другие
мыслительные операции;
содействовать развитию речи, наблюдательности, активности,
воображения, профессионального интереса и творческой инициативы,
навыков самоконтроля, самооценки;
3.
воспитательные:
продолжить формирование профессиональных качеств будущего
медработника: внимательности, аккуратности, добросовестности, чувства
долга, ответственности за результаты учебного года;
содействовать формированию личности будущего специалиста,
способности к полноценной профессиональной деятельности;
продолжить формирование культуры общения на английском языке
учить выслушать собеседника и ориентироваться в ситуацииобщения,
умению использовать речевые клише и формулы вежливости.
4.
методические:
продемонстрировать возможности использования на занятии элементов
интегрированного обучения;
продемонстрировать эффективность применения на занятии
компьютерных презентаций для повышения результативности обучения;
отработать методику применения элементов проблемного обучения в
решении практических ситуаций;
5.
здоровье сберегающие:
*профилактика умственного перенапряжения путем смены видов
деятельности
*создание атмосферы психологического комфорта студентов на уроке;
*сохранение здоровья студентов с разным типом психического восприятия
информации.
Тема занятия: “Pneumonia”
Студент должен иметь представление:
1.
О лексико – фразеологическом минимуме по теме.
2.
Об анатомии и физиологии человека.
3.
О симптомах заболевания.
4.
Об оказании помощи при заболевании.
5.
О медицинском уходе при данном заболевании.
6.
О профилактике названного заболевания.
Студент должен знать:
1.
Медицинскую терминологию.
2.
Лексико – фразеологический минимум по теме.
3.
Правильное произношение слов и выражений.
4.
Перевод слов и выражений.
5.
Принципы ухода за больными пневмонией.
Студент должен уметь:
1.
Решить комплексные коммуникативные задачи.
2.
Активно использовать изученную лексику в обсуждении, ролевой игре,
монологе, диалоге.
3.
Уметь применять смысловую догадку и языковую догадку.
4.
Участвовать в беседе на данную тему.
5.
Понимать на слух высказывание по теме, уметь найти нужную
информацию в прочитанном тексте.
6.
Уметь ухаживать за больными в данной ситуации.
Оснащение:
плакаты, стенды, компьютер, проектор, презентации, раздаточный материал,
учебники тонометр, градусник и др. предметы.
Схема меж предметных и внутри предметных связей
Меж предметные связи
Анатомия
Сестринское дело
Латинский язык
Педиатрия
Case report
Внутри предметные связи
We study Anatomy
План проведения
занятия (хронокарта).
I.Организационный момент (2мин.)
1.Проверка внешнего вида. Отсутствующие.
2.Введение в тему, мотивация.
3.Ознакомление с планом урока.
II.Основная часть
1.Фонетическая зарядка(2мин.)
2.Фронтальный опрос(3мин.)
3.Совершенствование навыков монологической речи:(20 мин.)
1. Устное сообщение по теме “The lungs”
2.Устное сообщение по теме“Pneumonia”
Терапия
A visit to a doctor
Taking a Past and
Family history
The patient needs your
help
3. Устное сообщение по теме «Isit just a cough or something moreserious?
4.Устное сообщение “Pneumonia in the childhood”
5.Устное сообщение по теме “Whatispneumonia?”
6.Устное сообщение по теме “Howlongdoespneumonialast?”
7.Устное сообщение по теме “Aretherecomplicationsfrom
pneumonia?”
4.Проектная работа с презентацией “Detoxifyyourlungs:8 must – do
strategiesto heal from respiratory problems”(20мин.)
5.Совершенствование навыков диалогической речи (10мин.)
Создание условно – речевых ролевых ситуаций и их разыгрывание:
1.”At the doctor’s”
2.”Consulting a doctor”
3.”Callinginadoctor”
6.Совершенствованиелексико – грамматических навыков.(10мин.)
Самостоятельная работа студентов:
1.Выполнение упражнений. 2.Тесты.
7. Новый материал. Работа с аутентичным текстом. Поисковое чтение
текста “Bronchitis”.(15мин.)
8. Закрепление (5мин.)
Просмотр и обсуждение видео по теме“Bronchitis”
III.
З
аключительный этап урока:(3мин.)
1.Подведение итогов и сообщение поурочного балла.
2.Формулировка, объяснение и запись домашнего задания.
Составить диалог“At the doctor’s. Bronchitis”
3.Рефлексия.
4.Окончание занятия.
IV.Список литературы.
Ход урока (сопровождается презентацией)
I.Оргмомент (2мин.)
1.Проверкавнешнеговида. Отсутствующие.
T.:Good morning, dear students! Glad to see you. Sit down, please. How are you
today? I hope That you are fine and ready to work hard at our lesson. Who is on
duty today? Is anybody absent today? What day is it today? What date is it today?
What season is it now? Is it winter now?
What is the weather like today? Is cold or warm? Do you like the weather like
today? Are you ready for the lesson? Let’sbegin.
Good, better, best
Never, never rest
Till your good is better,
And your better best!
2.Введениевтему, мотивация.
T.: Today we are going to speak about pneumonia. This theme is a very important
one. Inflammation of the lungs is a very insidious disease. Every year a large
number of people develop pneumonia. Pneumonia considered one of the most
common respiratory disease. And that’s why we must know everything about
it.Let’s check up your home task. What is your home task for today? Do you learn
vocabulary at home?
II.Основная часть.
1. Фонетическая зарядка (2
мин.)
English vocabulary: lungs, chest, diaphragm, lobe, bronchial tree, acute,
pneumonia, inflammation, to affect, bronchitis, cough, mucus, pain, chest pain, to
treat, pleura, secretion, complication, esophagus, bloodstream, chronic, diabetes,
health, virus, moderate, dry, hacking, sputum, breathlessness, lethargy, disorder,
shaking chills, infection, bacteria.
2. Фронтальный опрос
(3 мин.)
Перевести:
1.
Respiratory system–дыхательная система
2.
Lungs - легкие
3.
Chest – грудная клетка
4.
Mediastinum - средостение
5.
To separate - отделять
6.
Pleura - плевра
7.
Conical - конический
8.
Shape– очертание
9.
Right lung –правое лёгкое
10.
Left lung – левое лёгкое
11.
Lobe –доля (легочная)
12.
Diaphragm –диафрагма
13.
Tissue– ткань
14.
Vessel– сосуд
15.
Pneumonia– пневмония
16.
Acute– острый
17.
Inflammation– воспаление
18.
Secretion – секреция, выделение
19.
to affect– влиять
20.
bronchitis– бронхит
21.
cough– кашель
22.
chest pain –боль в груди
23.
severe– сильный, тяжелый
24.
moderate – умеренный
25.
alveoli – альвеоли
26.
to treat –лечить
27.
to be admitted to a hospital – уложить в
больницу
28.
malnourished –плохо питающийся
29.
to be warm – быть в тепле
30.
to keep in bed – держать в постели
3. Совершенствование навыков монологической речи: (20
мин.)
1. Устное сообщение по теме « The lungs”
LUNGS
The lungs arethe main organs of the respiratory system.
There are two lungs in the human body located in the lateral cavity of the chest.
The lungs are separated from each other by the mediastinum. The lungs are
covered with the pleura. They are conical in shape. Each lung has the base, apex,
two bodies and three surfaces.
The lung has the apex extending upward 3 – 4 centimetres (cm) above the level of
the first rib. The base of the lung is located in the convex surface of the diaphragm.
The weight of the lungs various according to many conditions. In the adult male
the weight of the lung is about 1, 350 gr. The right lung is heavier than the left one.
The right lung consists of three lobes, the left lung consists of two lobes. In the
infants the lungs are of a pale rose colour, but later they become darker. The lungs
are covered with external serous coat.
2. Устное сообщение по теме “Pneumonia”
PNEUMONIA
Pneumonia is an acute inflammation of the lungs. If the inflammation happens in
the bronchi, it is called bronchitis. Bronchitis results from the thickening of the
membrane that lines the bronchi and the production of large amounts of secretion
from the glands in the bronchi. Pneumonia happens when the inflammation causes
the smaller bronchi to solidify with secretion.
Anybody who is weak or ill reduces his resistance to infection so that the infection
worsens because it would be difficult for the already sick person to clear the
sputum or phlegm. AIDS victims are likely to develop a severe pneumonia.
Pneumonia can prove deadly if a person with chronic bronchitis had previously
been serially attacked by bronchopneumonia.
Pneumonia can result from inhalation of foreign matter such as smoke,
rotten teeth, a peanuts into the lungs(this is called aspiration pneumonia),
from a disease caused by caged birds, from blockage of one of the main bronchial
tubes, from the chronic disorder of the bronchus producing pus
as a result of infection. Viruses can cause pneumonia but more often it is a viral
infection in the upper part of the respiratory tract ( throat and nose)
followed by a secondary bacterial infection in the lungs.
A cough is the most obvious symptom of pneumonias. Some of the bacteria that
cause pneumonia can lead to the production of abscesses that remain as a scar even
after a treatment.
Simple cold should not be taken for granted because the infection from the nose or
throat can travel to the lower part of the chest.
In order to prevent pneumonia, there are some recommendations:
1.
To be immunized if a person has lung disease.
2.
During the flu season to avoid crowded
environment.
3.
To stop smoking if a patient has lung trouble.
4.
To eat nutritious food.
5.
To maintain correct health habits.
3. Устное сообщение по теме “Pneumonia”
WHAT IS PNEUMONIA?
Pneumonia is an infection of the lungs. Many different organisms cause
pneumonia. Most community – acquired pneumonias are caused by common
bacteria or viruses.
Pneumonia caused by more unusual organisms can occur, depending on a person’s
exposure and other underlying medical illnesses. Pneumonia is often acquired by
inhaling infected particles or by aspiration (“swallowing” into the lungs). This
means that fluids can be introduced into the lungs when you swallow or if you
have severe reflux from the esophagus in which the stomach contents can be
introduced into the airways. Bacteria can occasionally spread throughthe
bloodstreamto infect other parts of the body.
Some people may be at a higher risk of developing pneumonia. These include
people with chronic heart or lung disease, diabetes, immune suppression, the
elderly and people with alcoholism.
4. Устное сообщение по теме “Pneumonia”
IS IT JUST A COUGH – OR SOMETHING MORE SERIOUS?
Pneumonia affects the alveoli inside the lungs. A chesty cold or bronchitis
is an infection of the bronchial tubes or airways.
Pneumonia is much serious and lasts longer than bronchitis, which people usually
get over in two to three weeks. It’s usually caused by bacteria. Bronchitis is almost
a viral illness. Pneumonia frequently causes a high fever with shaking chills.
Bronchitis normallydoesn’t. Pneumonia causes a cough that brings upthick green
or blood – tinged mucus from the lungs. Bronchitis starts with a dry, hacking
cough and, after a few days, a cough that brings up clear or yellow mucus from the
lungs. With both disorders, the cough may last for several weeks. Both bronchitis
and pneumonia can cause moderate to severe chest pain when coughing or drawing
breath. With pneumonia, an x –ray can reveal fluid on the lung. Bronchitis
normally doesn’t show.
Breathlessness and lethargy are an important sign of pneumonia, too – even in
young people – and if someone’s lethargy is getting worse, then pneumonia is
more likely. Other strong indicators are the production of green discoloured
sputum or coughing up blood. If you doubt, see your doctor. Don’t wait.
Pneumonia is a killer.
5. Устное сообщение по теме “Pneumonia”
PNEUMONIA IN THE CHILDREN
Pneumonia is an acute inflammation
of the lung. It may be caused by
bacteria or viruses. It may follow a
cold and bronchitis or may come on
suddenly. It may also be a
complication of measles or whooping
cough. The child looks ill, has fever,
cough, and very rapid breathing. He
may also complain the pain in the chest. A doctor should be consulted, and
depending on the severity the child may be treated at home or admitted to a
hospital. If his breathing is very rapid, he may need oxygen. Most pneumonia can
be treated with antibiotics. Pneumonia can be dangerous in a malnourished child,
or in very young children, especially if it is due to an organism called
staphylococcus. Viral pneumonia cures gradually. The child should be kept in bed,
given plenty of water and a highly nourishing diet.
6.
Устное сообщение по теме“Pneumonia”
7.
HOW LONG DOES PNEUMONIA LAST?
Pneumonia can last a short or a long time. Its length depends on the organism
involved, the general health of the person, and how promptly a person gets medical
care. Some people may be hospitalized, while others continue their routine without
being aware that they are infected. Certain people may have to limit their work or
school schedule for a short time. Your health care provider can help you define any
limits on work or other activities. It is important to remember that infection
(especially from viruses) may lead to cough that lasts for 6 – 8 weeks after the
infection clears. You may want to talk with your health care provider about how
long your symptoms may last.
7.
Устное сообщение по теме “Pneumonia”
ARE THERE ANY COMPLICATIONS FROM PNEUMONIA?
Complications from pneumonia may occur. Bacterial infections may follow viral
pneumonia. This may require that antibiotics be added or altered to treat the new
organism. Rarely, a lung abscess may result from pneumonia. If excess fluid builds
up in the sac around the lungs, it may need to be drained. Low blood sodium
(hyponatremia) can also be a complication of bacterial pneumonia . Children are
prone to this. In these cases, a person may need to be hospitalized for
IV(intravenous) fluids.A bloodstream infection, septic shock and respiratory
failure requiring admission to an intensive care unit can occur in the most severe
cases. Many complications from pneumonia can be prevented by prompt medical
care.
4.Проектнаяработа: “Detoxify your lungs: 8 must – do strategies to heal
from respiratory problems” (20мин)
T.: The lungs are the most important organs in the body, and most people don’t
realize how quickly the lungs can be polluted with toxins from our diet, lifestyle or
atmosphere. There are simple things you can do to detoxify the lungs regularly to
increase lung capacity, reduce the risk of lung cancer and improve the general
health of the respiratory tract. Take care of the one of the organs that gives you
life! For achieving success in future life you must be healthy both physically and
mentally. They say: “A healthy mind is in a healthy body.”
Do you agree with this saying?
5.1.
Мини – проект с презентацией “Water”
Drinking water is good for pretty much every aspect of health, including to
improve lung health!
You can’t go wrong by keeping a steady intake of water – by drinking a minimum
of about 8 to 10 glasses a day will keep you well hydrated and your lungs flush
with fresh blood and fluid.
Keeping the lungs hydrated can keep clear mucus and fight bacterial infection.
Lemon Cucumber Detox Water
1 jug of water
6 – 10 pieces of cucumber slices
slices of half a lemon
A small handful of mint leaves
Let stand in water overnight to let the flavors absorbed.
5.2.Мини -проектспрезентацией “Herbs: Lemon, Ginger, And Peppermint
Lemon water is one of the most common natural cleansers, detoxing the body by
working as a diuretic and with antioxidants.
Drink lemon water first thing in the morning to get a cleansing boost to start your
day. Ginger and peppermint work the same way by unclogging the respiratory tract
and eliminating toxins from the lungs.
Peppermint and ginger tea before bed will do the trick, otherwise opt for chewing
on 3 – 5 peppermint leaves to fight infections in the lungs.
5.3.Мини – проект с презентацией “BreathingExercises”
Intentionally practicing deep breathing can help keep the lungs free of toxins
because it increases blood flow to the lungs. It is recommended to include
exercises that involve holding the breath and then letting out in one long and strong
exhale.
Along with breathing exercises, physical movement can help open up the lungs.
Stimulating an increased heart rate and oxygen – deprived muscles with intensive
exercise, your lungs will develop an increased capacity for filtering clean oxygen
for muscles.
5.4.Мини – проект с презентацией “Natural Cleaning Products”
Many household cleaning products contain toxins that we are not aware of.
Things like air fresheners, chlorine bleach, furniture and floor polish, and aerosols
can contain toxic substances that contribute to asthma and other respiratory
problems.
Make sure to read the label on your cleaning products and choose cleaners that do
not contain fragrances or flammable ingredients.
When you clean, be sure to let the room or area air out by keeping windows and
doors open to allow circulation and ventilation.
5.5.Мини – проект с презентацией”Take A Hot Shower With Eucalyptus”
Inhaling the hot steam in your everyday shower can help rid your lungs of toxins.
Eucalyptus is a strong antiseptic and antioxidant that help to eliminate risk of
coughs and colds as well as the respiratory system. Hanging a bunch of eucalyptus
in your shower room can help sooth a sore throat or alleviate congestion or clogged
sinuses.
5.6.Мини – проект с презентацией“QuitSmoking”
If you are a smoker, it’s time to stop smoking and start taking back control of your
lung health. Cigarettes have tar which is a cancer – causing agent. It can coat the
lungs and contribute to more colds, coughs and wheezing. Smoking causes 84% of
deaths from lung cancer, and that statistic should be motivation enough to quit
smoking and start being nicer to your lungs.
5.7.Мини – проект с презентацией “Grape Juice Cleanse”
Drinking fresh grape juice once a day for a week will help clean out the lungs from
buildup of toxins. The skin in grapes has antioxidant powers that helps to limit
inflammation in the lungs, which can help to reduce the severity of pneumonia and
the risk of lung cancer.
The Spicy Special juice is an excellent drink for healing the lungs.
5.8.Мини – проект с презентацией “AvoidMucus - ProducingFoods
Foods such as diary, meat, soy and wheat can cause mucus buildup in the lungs
because they are harder for your body to digest. Instead, focus on foods rich in
fiber and antioxidants to cleanse your system and help it along in the digestion of
your food. For a cleansing power boost, make this easy sweet potato juice that is
high in beta carotene.
T.: The lungs are one of the important organs in the body, and caring for
them can be easy once you know the right steps to take.
5. Совершенствование навыков диалогической речи: (10
мин.)
Создание условно – речевых ролевых ситуаций и их разыгрывание:
1.
“At the doctor’s”
P.: Good morning, doctor.
D.: Good morning, sit down, please. What do you complain of?
P.: I feel bad. I have a headache, and I am afraid I am running a temperature.
D.: Well, here’s the thermometer to have your temperature. I see that you don’t
look well.
P.: Besides, I have a cold in the head and my throat is sore.
D.: What is your temperature?
P.: Thirty – seven and five.
D.: Open your mouth and show me your throat. Oh, yes, your throat is red. Strip to
the waist. Let me listen to your heart and lungs. Breathe.
P.: What the matter with me, doctor?
D.: You have a bad cold. You must stay in bed for two days, until your temperature
is normal and you stop coughing.
P.: How I hate being ill and staying in bed.
D.: But if you are not careful, you may fall ill with the flu or pneumonia.
I’ll prescribe you some medicine. Ask your mother to go to the chemist, and get
the medicine.
P.: How do I take the medicine?
D.: A tablespoonful three times a day.
P.: And what should I take for headache?
D.: I’ll give a tablet for headache. But the main thing for you is to go home and
stay in bed. If you don’t feel better, call me in .Good bye.
P.: Thank you, doctor. Good bye.
2.
“ Consulting a doctor”
D.: What do you complain of?
P.: I have a splitting headache a sore throat. I am running a temperature.
D.: Let me feel your pulse. Open your mouth, please. I see, your tongue is coated
and your throat is red.
P.: I have must cold on the way from college yesterday. The weather was bad, and
it was very cold.
D.: Strip to the waist. I’ll listen to your heart and lungs. Take a deep breath.
P.: I feel pain in my side and back, especially when I am taking a deep breath.
D.: What is your temperature?
P.: Thirty – seven and nine.
D.: You have bronchitis. You must go home at once and get into bed. Drink a lot
of hot tea with honey and raspberry jam. Let your mother put mustard plasters on
your side and back. If you are not careful, you may fall ill with pneumonia.
P.: How long should I stay in bed, doctor?
D.: At least two or three days, until your temperature is normal and you feel better.
Here is the prescription for your medicine. Take it three times a day before meals,
two table spoonful each time.
P.: Thank you, doctor.
3.
“Calling in a doctor”
D.: May I come in?
P.: Yes of course, come in, please, doctor .I am waiting for you.
D.: What is the matter with you?
P.: I am unwell. I have a running nose, a cough, a bad headache and a sore throat.
D.: Well, I must examine you. First I shall feel your pulse. It is fast. Give me your
arm. I want to check your BP. Please be quiet or your blood pressure will go up.
It’s 120 over 60. That’s a normal BP for you. I’ll listen to your heart and lungs.
Breathe, please. Now make a deep breath and stop breathing for a moment. All
right. Your lungs are I order.
P.: Oh, doctor, thank you, I am very glad.
D.: I see, you have flu. You must stay at home for some days. I’ll prescribe you
some medicine. Take it regularly.
P.: Thank you, doctor.
D.: Come to me in three days if you feel better.
Goodbye.
P.: Good bye, doctor.
6.Совершенствованиелексико – грамматическихнавыков:
(10мин.)
1. Выполнение упражнений.
Упражнение 1.Choosethecorrectitem:
1.
Pneumonia is an acute inflammation of the … .
2.
… is the most obvious symptom of pneumonia.
3.
Pneumonia is considered one of the most
common… disease.
4.
Pneumonia can be caused by bacteria or … .
5.
Pneumonia may also be f complication of… or
whooping cough.
6.
The child looks ill,has fever, cough and very
rapid … .
7.
He may also complain of pain in the… .
8.
If the breathing is very rapid he may need … .
9.
Pneumonia can be dangerous in a… child.
10.
Pneumonia can result from inhalation of foreign
… such as smoke, rotten teeth.
(a cough, measles, matter, oxygen, breathing, viruses, lungs, respiratory,
pain in the chest, malnourished).
TEST (вариант 1)
1.”How old are you?” – “_______________”
a) I twenty b) Me is twenty c) I’ve twenty d) I’m twenty
2.”Where is Ann from?” – “________from Rome”
a) It is b) Her is c) He is d) She is
3.______ name isJohn Smith.
a) His b) He’s c)He d) Her
4.Sam ______ a doctor, he’s a teacher at the University.
a) aren’t b) isn’t c) not d) doesn’t
5.”Have you got a computer?” – “Yes, _______”.
a) I got b) I’ve got c) I’ve d) I have
6.”Do you live in Derbent?” – “Yes, _________”.
a) I live b) I don’t c) I do live d) I do
7.”Is that _________ car?” - “No, it isn’t.”
a) they b) their c) their d) they’re
8. She’s never ________ to New York.
a) gone b) was c)been d) went
9. They usually _______at home but today they _____lunch in restaurant.
a) are eating, have b) eat, have c) eat, are having d) are eating,
are having
10. You ____open the door before the train gets into the station. It’s very
dangerous.
a) must b) mustn’t c) should d) don’t
have to
TEST (вариант 2)
1.”Is it your book?” - ______
a) No it isn’t b) No, isn’t it c) No, he isn’t d) No, there
isn’t
2. _____ever visited London?
a) Did b) Do c) Were d) Have
3. We________ lunch when the phone_________.
a) had, rang b) were having, rang c) were having, was ranging d) had,
has rung
4. If I have much money next year, I _________ to the USA.
a) will go b) go c) would go d) went
5. _________two hundred students in my school.
a) They are b) It is c) There are d) There
is
6. “What is her job?” -“ She’s _______”
a) a actress b) actress c) the actress d) an
actress
7. It’s the best film ________. You should go and see it.
a) I ever saw b) I’ve ever seen c) I’ve never seen d) I’ve
already seen
8. I don’t think life _____ better in the future.
a) won’t be b) will be c) be d) is
9. You ____come with us if you don’t want to.
a) must b) haven’t to c) aren’t supposed to d)
don’t have to
10. “ Do you like classical music?” - “_________”
a) Yes, I likes b) Yes, I like c) Yes, I does d)
Yes, I do
7.Работа с текстом. Поисковое чтение и перевод текста”Bronchitis”
(15 мин)
Bronchitis is an inflammation of the air passages between the nose and the lugs,
including the windpipe or trachea and the larger air tubes of the lung that bring air
from the trachea (bronchi). Bronchitis can be either be of brief duration (acute) or
have a long (chronic). Acute bronchitis is usually caused by a viral infection, but
can also be caused by bacterial infection and can heal without complications.
Chronic bronchitis is a sign of sign of serious lung disease that may be slowed but
cannot be cured.
There may or may not be fever, but cough may be severe and it may interfere with
feeds and sleep. If there is fever and the person coughs frequently, you must
consult a doctor.
bronchitis – бронхит
air passage – дыхательныйпуть
windpipe – дыхательное горло
toheal – заживлять, исцеляться
tointerfere – мешать, служитьпомехой
frequently – часто
Упражнение 1. Дайте английские эквиваленты следующим
выражениям:
дыхательные пути, включающие дыхательное горло, острый бронхит,
вирусная инфекция, бактериальная инфекция, признак серьезного
заболевания легких, может помешать при кормлении и сне, должны
проконсультироваться с врачом.
Упражнение 2. Назовите виды бронхита.
8.Закрепление.
(5 мин.)
Просмотр и обсуждение видео по теме «Bronchitis».
III. Заключительная часть.
(3мин.)
1.
Подведение итогов и сообщение поурочного
балла.
2.
Формулирование, объяснение и запись
домашнего задания.
Составить диалог «Atthedoctor’s» на тему “Bronchitis”.
3.Рефлексия.
T.: What was the theme of our lesson?
St.: The theme of our lesson was “Pneumonia”
T.: What was the main purpose of our lesson?
St.: To make new knowledge about the disease, about protecting from it.
T.: What have you done in order to make your knowledge?
St.: We wrote new words, learnt them, learnt the texts, worked I pairs, in groups,
we did the best.
T.: Thank you for your work today.
4.Окончание занятия.
Приложение
Ключи:
1.Упражнение
1.
lung; 2. A cough; 3.respiratory; 4. viruses; 5.
6. breathing; 7. chest; 8.oxygen; 9. malnourished; matter;
2.Тесты.
1. вариант
1.- d; 2.- d; 3.- a; 4.-b; 5.-d; 6.-d; 7.-b; 8.-c; 9.-c; 10.-b;
2.вариант
1.-a; 2.-d; 3.-b; 4.-a; 5.-c; 6.-d; 7.-b; 8.-b; 9.-d; 10. –a;
Список литературы.
1.Козырева Л.Г., Шадская Т.В., «Английский язык для
медицинских колледжей и училищ», Ростов – на дону, 2010г.
2.С.А. Тылкина, Л.И.Конторович, Н.А. Темчина «Пособие по
английскому языку для медицинских и фармацевтических
училищ», Москва.1979г.
3.А.М. Маслова, З.И. Вайнштейн «English for medical students»,
Москва, 2002г.
4.Н.А. Бонк, Н.А. Лукьнова, Г.А. Котий, «Учебник английского
языка», Москва, 2006г.
5.В.А. Бессонова, Е.В.Кокарева, В.К. Котова «Учебник английского
языка для студентов медицинских вузов», Москва 2005г.
6.В.В. Мухина, Н.С. Мухина, П.Н. Скрипников «Английский язык
для медицинских училищ», Москва 2003г.
7.Л.Г. Чичерова, «Read andspeak.Английский язык», Санкт –
Петербург, 2001г.
8.Интернет ресурсы.